Från och med 1 april 2019 är det lag på att fakturor ska vara elektroniska till en upphandlande myndighet. Här hittar du som levererar varor och tjänster till Söderhamns kommun information om hur man gör.
Från och med 1 april är det lagstadgat att fakturor som leverantör utfärdar till en upphandlande myndighet ska vara elektroniska.
Läs mer om lagen om elektronisk faktura
Det finns flera sätt att fakturera oss.
Använder ni nedanstående system eller tjänster kan ni börja skicka direkt:
Uppgifter du kan behöva för att adressera fakturor elektroniskt är:
Fakturor kan även skickas via Peppol som är ett öppet nätverk, ett europeiskt samarbete för att vi inom EU ska kunna ha e-handel över gränserna.
Söderhamns kommuns mottagar-id inom Peppol är: 0007:2120002353
Mer information om PEPPOL finns på SFTI:s webbplats
Vänligen kontakta oss för överenskommelse om anslutning.
Kontakta oss via ehandel@soderhamn.se
Om du inte har någon av ovanstående systemlösningar och skickar få fakturor erbjuder vi en kostnadsfri lösning där du kan skapa din faktura.
Generellt gäller att kommunen betalar fakturan på 30 dagar räknat från den dag fakturan mottagits. Den elektroniska fakturan från formuläret blir mottagen direkt när ni skickar den.
Om det finns en tydlig referens går hanteringen av fakturan snabbare och vi kan betala i rätt tid.
Det finns lagkrav på vad en faktura ska innehålla.
Du hittar vägledning på Skatteverkets webbplats
Förutom de lagstadgade kraven ska det finnas en referens på samtliga fakturor till Söderhamns kommun. En eller flera av följande referenser ska finnas med:
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Inköpsenheten
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn